2015 uppförde den svenske konstnären Leif Holmstrand tillsammans med den japanska konstnärsgruppen OLTA performanceverket Fake Bones på Lilith Performance Studio i Malmö.
Det hela startade med att när Leif Holmstrand var i Tokyo ville han komma i kontakt med yngre japanska konstnärer för ett samarbete. De konstnärer han var på jakt efter skulle skapa udda konst. Ett namn som nämndes för Holmstrand av flera olika personer i Tokyos konstliv var OLTA.
̶ Jag blev mer och mer nyfiken då olika gallerister och curatorer beskrev och värderade deras arbete så olika, berättar han.
När Leif Holmstrand tog kontakt med OLTA och fick till ett möte kom de bra överens med en gång. Han förklarar det med att de har många gemensamma intressen, bland annat ritualer, lek och förklädnader.
̶ OLTA vet hur man kan vända eller utnyttja plötsligt kaos i gestaltningsprocesserna och vårdar sin nyfikenhet. Och de gör detta kollektivt, vilket jag inte trott var möjligt, säger Leif Holmstrand.
Hur har samarbetet påverkats av att medlemmarna i OLTA och Leif Holmstrand inte har samma modersmål?
Givetvis ha en del missförstånd uppstått, men som Leif Holmstrand beskriver det har det varit produktiva missförstånd. Vad gäller språkliga formuleringar håller de dessa enkla.
̶ Däremot kan vi kommunicera mer komplicerat och nyanserat med varandra genom gester och illustrationer. Vi tecknar ofta teckningar som umgängesform, berättar Leif Holmstrand.
Holmstrand skulle gärna göra ett performanceverk med OLTA även i Japan. I så fall helst i ett av Yokohamas gigantiska hamnmagasin.
Text: Lars Carlén