När den stora internationella konstutställningen Yokohama Triennale genomfördes juli till oktober 2020, mitt under pandemin, var det mycket som blev annorlunda mot tidigare omgångar. Den här konstutställningen startade 2001. Kanske har du, precis som jag tidigare mest förknippat Yokohama med däckföretaget som startade där för över hundra år sedan? Men givetvis kommer det annat spännande från Yokohama som har 3,7 miljoner invånare. Som den här konstutställningen som i vanliga fall drar många fysiska besökare.
Jag blev nyfiken att höra vad som blev annorlunda när Yokohama Triennale genomfördes 2020, jämfört med tidigare. Dels för att konst i Japan är ett av mina stora intressen, men också för att få veta mer om hur ett stort kulturevenemang i Japan genomfördes pandemin. Därför kontaktade jag Aki Hoashi som arbetar i teamet som administrerade utställningen.
Vad var då annorlunda jämfört med tidigare omgångar av Yokohama Triennale? Jo, den första skillnaden var att det för första gången i utställningens historia utsetts en konstnärlig ledaren som inte kom från Japan, vilket gjorde att arbetsspråket till stor del var engelska, vilket fortfarande är mer ovanligt i Japan än i Sverige.
-Pandemin gjorde att vare sig den konstnärliga ledaren och inte heller de konstnärer som bor i Japan kunde vara på plats under förberedelserna eller under själva utställningen, berättar Aki Hoashi.
Kreativa lösningar
Precis som många av oss i Sverige har upplevt, tvingade de ändrade förutsättningarna som pandemin gav upphov till kreativa lösningar, inte minst genom att en del fysiska evenemang istället blev till onlineevenemang.
-Det gjorde att både den konstnärliga ledaren och konstnärerna har fått tänka nytt. Det kan ha betydelse för hur triennalen bli i framtiden, konstaterar Aki Hoashi.
Virtuellt besök
Jag provade att besöka utställningen virtuellt från datorn. Vill du testa så finns den fortfarande kvar på den här länken: yokohamatriennale.jp/english/2020/news/tour/ Även om ett fysiskt besök när man är på plats och går runt fysiskt ger en annan upplevelse än att klicka sig fram framför sin dator, var det ändå fint att mitt under pandemi faktiskt ha möjlighet att ta del av konstutställningen digitalt från andra sidan jordklotet.
Text: Lars Carlén