Konst är bland det mest spännanande och utvecklande som går att syssla med. Det är givetvis positivt att många intresserar sig för konst, samtidigt som det tyvärr brukar vara en tuff utmaning att få ihop en trygg och jämn försörjning genom att arbeta med konst.
Knappast någon stans på jorden är konst ett yrkesval som ger stora utsikter för en trygg och jämn försörjning. När jag pratade med Ozawa Keisuke som kommer från Japan och som studerat fransk litteratur i Tokyo och konsthistoria i London, berättade han att när han kom hem till Tokyo i slutet av 1990-talet efter studierna i London, upptäckte han att timingen var rätt för honom att arbeta med konst just i Tokyo. För som han beskrev det började konstmarknaden i Japan att växa mycket då. Sedan dess har han arbetat med flera spännande konstsatsningar i Japan.
̶ Jag märkte att i Tokyo fanns det mycket intressant jag kunde arbeta med, medan det i London nästan var omöjligt att få in en fot i konstvärlden eftersom konkurrensen är så stor där, berättar han.
Olika uppdrag inom konstlivet
Det är en stor blandning mellan de olika japanska konstsatsningar som Keisuke har arbetat med. Han har arbetat med konstmässor, konstfestival, diverse konstevenemang, håller kurser om konstteori och är mentor åt konstnärer. Vad menar då han som är verksam mitt i det japanska konstliv är det som utmärker japansk samtidskonst? Det första han nämner är konstverkens storlek. Han säger att en anledning till att konstverken som konstnärerna i Tokyo skapar ofta är små till storleken är helt enkelt för att gallerierna i centrala Tokyo har små utställningsytor. Men det finns flera anledningar.
̶ En del konstnärer har ateljéer i Tokyos utkanter och det är också många konstnärer som skapar hemma i sina lägenheter där det är ont om utrymme, säger han.
Att Tokyos konstliv har utvecklats mycket sedan Keisuke började arbeta inom det i slutet av 1990-talet är tydligt. Exempelvis öppnade Mori Art Museum 2003, som är ett museum som alla som besöker Tokyo och är intresserade av samtidskonst bör besöka. Var tredje år visar museet utställningen Roppongi Crossing med ung samtidskonst och för utställningen som visades 2016 var Keisuke Ozawa en av kuratorerna. Ett annat intressant exempel från Tokyos konstliv är den icke vinstdrivande organisationen Arts Initiative Tokyo, som han är medgrundare till och där en av partnerna är svenska Iapsis, som är Konstnärsnämndens internationella program riktat till konstnärer som arbetar med bild eller form. I Tokyos konstliv finns med andra ord en intressant utveckling att följa.
Text: Lars Carlén