Välj en sida

Ewa Kumlin kunnig om design från JapanAtt beskriva vad som kännetecknar design i ett land leder till förenklingar. I ett land finns givetvis olika typer av design- och stilideal. Dessutom sprids influenser över landsgränser och världsdelar.

Jag är född 1972 och under min uppväxt fick Japan allt mer uppmärksamhet och jag kommer ihåg att det under 1980-talet kom en hel del inslag på teve från det sofistikerade, högteknologiska och rika landet som bevarade sina gamla traditioner. Att vi importerat fenomen som karaoke och manga från Japan var ytterligare sådant som gjorde mig nyfiken. Ända sedan jag var barn har jag varit nyfiken på reklam och design och sedan några år är ett av mina främsta intressen att uppleva konst. För mig är konst något som får igång tankarna och perspektiven. Ibland gör konsten mig även irriterad.

I slutet av 2015 kände jag att det skulle vara otroligt spännande att åka till Tokyo för att se vilka likheter och skillnader jag kunde snappa upp inom konsten och designen i Japan och Norden. En del som jag läst och sett om Japan verkade otroligt annorlunda och exotiskt jämfört med Sverige. Nu ville jag ville undersöka hur jag själv skulle uppfatta det. Under fyra veckor 2016 var jag i Tokyo eftersom jag hade fått en inbjudan att vistas på Tokyo Wonder Site (numera Tokyo Arts and Space). Jag var där för att intervjua människor som arbetar med konst och design i Tokyo. Det var första gången jag åkte till Asien och jag hade förberett mig både genom att prata med människor som hade bott i Japan och genom att läsa på om landet. Det här är den första texten om mina fyra veckor i Tokyo i juli 2016 som var fylld av spännande intervjuer, dessutom hann jag trots att jag inte kan träffa tonerna när jag sjunger, framföra Barbie girl som karaoke och fick även ta del av när några japaner i fina lederhosen joddlade. Nu när jag publicerar den här texten har det blivit slutet av augusti 2018. Det har alltså tagit mig en del tid att få ihop färdiga texter om de spännande upplevelserna och de trevliga mötena i Tokyo.

Bra start med designöverblick av Ewa Kumlin

När jag började söka information om japansk design dök namnet Ewa Kumlin upp gång på gång. Hon hade då varit VD för Svensk Form i flera år och innan dess bodde hon i Tokyo med sin familj 1997 – 2002. Numera är hon chef för Svenska institutet i Paris. Bland det första jag gjorde för att få en bättre inblick i japansk och nordisk design var att intervjua henne. Ewa Kumlin menar att det finns tre länder/regioner som internationellt har rykte om sig för att vara extra framträdande inom design och det är Japan, Norden och Italien. Ewa berättar att när vi tittar vi på den utpräglade japanska respektive nordiska stilen kan vi konstatera att materialval och många designers både i Japan och Norden känner en nära koppling till naturen. Dessutom finns idealet hos många designers både i Norden och Japan att gärna avstå från onödiga krusiduller.

Svensk folkhemsdesign inspirerar japanska designers

Inom svensk design finns en lång tradition av att vilja skapa föremål med god design till ett lågt pris för att den stora massan av konsumenter ska ha råd att köpa produkterna. Rötterna till det här går långt tillbaka i Sverige. Exempelvis kom redan 1919 boken Vackrare vardagsvara av Gregor Paulsson ut. Fröna till idéerna kom från Tyskland. Ewa Kumlin påpekar att flera framgångsrika svenska företag som IKEA, H&M och Konsum har lyckats mycket bra genom att sälja produkter som är designade utifrån de här idealen. I de här företagen har personerna som gjort designen ofta varit anonyma. Ett japanskt företag som hon pekar på har influerats av vårt sätt med anonym design är Muji.

Nordisk/Skandinavisk design är populär i Japan

Under veckorna jag var i Tokyo blev jag förvånad av att nordisk design i form av Marimekko, Lisa Larsson och Mumintrollen är framträdande i affärernas utbud. Rättigheterna till figurerna i mumintrollen ägs sedan flera år av ett japanskt bolag. Själv blev jag paff när jag såg Lilla My till på anslag i Tokyos tunnelbana och mumintroll på tuggummiförpackningar i snabbköpet där jag för det mesta handlade mat. Fjällrävens klassiker kånken är populär i Japan och är du några dagar i Tokyo och tittar dig om kring kommer du möta en hel del människor med kånken.

− Nordisk design är mycket positivt laddad i Japan, konstaterar Ewa Kumlin.

Fortsättning på design- och konstäventyret i Tokyo följer

Jag hoppas att du har lust att fortsätta att läsa mina intervjuer från Tokyos design- och konstvärld. För mig blev det många spännande upplevelser och möten med intressanta och smarta människor när jag var där. Min förhoppning är att åka till Tokyo snart igen för lära mig mer om japansk konst och design.

Text: Lars Carlén