En del möjligheter är jag fantastiskt tacksam över att jag har tagit. En sådan var när jag besökte The Ad Museum Tokyo.
Jag hade betat av en hel del museer och konstutställningar, förutom att göra intervjuer med konstnärer och andra som arbetar med konst och design i Tokyo. Frågan var om jag skulle ta mig iväg och titta på ytterligare ett museum? Eftersom jag ända sedan jag var barn har varit oerhört intresserad av just reklam bestämde jag mig för att ta mig till museet när jag ändå var i Tokyo. För mig är museet en fullträff. Det ligger mitt bland affärer och matställen, faktiskt en helt perfekt placering av ett museum om reklam. Museet är lagom stort, under ett besök hinner man gå runt och se hela museet utan problem. De upplever jag som en stor fördel, i min smak brukar annars många museer bli jobbigt omfattande.
Japansk reklamhistoria
Den permanenta utställningen över reklamhistorian i Japan var en ögonöppnare. Det är intressant att se det typiska japanska formspråket i den japanska reklamen som skapades för länge sedan. Att sedan se hur influenser från väst kom in i den japanska reklamen är också väldigt intressant.
När jag besökte museet sommaren 2016 visades utställningen ”Good ideas for good”. I den fanns olika exempel på reklam med tydligt samhällsansvar. I utställningen fanns flera exempel på klyftig och sympatisk användning av reklam. 2018 visades ”Good ideas for good II” som var en uppföljare.
Nästa gång jag åker till Tokyo kommer jag definitivt att besöka reklammuseet igen.
Text: Lars Carlén