Välj en sida
OLTA

Från Fake Bones som OLTA och Leif Holmstrand framförde på Lilith Performance Studio. Foto: Petter Pettersson

Hur jag får reda på konstnärer som jag blir nyfiken på att lära mig mer om sker på många olika sätt. Det kan handla om att jag ser ett intressant konstverk på ett museum, galleri eller i den offentliga miljön. Eller genom att få upp ögonen för en konstnär i en bok, tidning, på teve eller på nätet. Sedan så finns det mer udda sätt…

Så här blev jag introducerad till konstnärsgruppen OLTA. Jag hade bokat in en intervju med den tyske konstnär Andreas Greiner som jag precis hade lärt känna och vi satte oss på en liten pub i Tokyo för att jag skulle intervjua honom om vilka skillnader han upplevt mellan konstlivet i Japan och Tyskland. Till stor del kom vårt samtal att handla om konstnärsgruppen OLTA som han har samarbetat med. Första gången han träffade på OLTA var när han såg ett performance där de framträdde.
̶  Under sitt performance var medlemmarna i OLTA levande skulpturer som var klädda i dräkter i en underlig stilblandning som såg ut som något helt nypåhittat men samtidigt var inspirerade av  uråldriga dräkter. Mycket av vad de gjorde var tabu. Jag undrade, vad är det här!!?, berättade Andreas Greiner.

Eftersom Andreas Greiner själv arbetar med tydliga koncept i sin konst, försökte han upptäcka konceptet i deras framträdande men kände inte att han kunde upptäcka det utan såg istället en extrem mix av allt från gullig mangastil till väldigt rå estetik. Trots den smärre chocken han kände av OLTA:s performance, blev han ändå nyfiken på grund av öppenheten han såg i deras framträdande. När jag ett tag efter intervjun med Andreas Greiner såg en utställning med OLTA på ett galleri där det både fanns tavlor och inspelningar från performance, blev det tydligt också för mig att OLTA gör framträdanden som sticker ut från annat man kan uppleva. OLTA har varit i Sverige och samarbetat med konstnären Leif Holmstrand.

Text: Lars Carlén