Något jag ville förstå mer om när jag var i Tokyo är hur det är att vara verksam som konstnär eller designer där. Någon som har mycket intressant att berätta om det är Yui Horiuchi som är född i Tokyo 1989 och är verksam som konstnär och illustratör i Tokyo.
Yui berättade att det än så länge är svårt för henne att försörja sig på sitt skapande. Förutom att skapa konst har hon arbetat med flera närliggande uppgifter, som att vara försäljningsassistent på ett konstgalleri och hon har också gjort illustrationer för kommersiella miljöer, bland annat för kapselhotellet The Millenials, alltså ett sådant där hotell med väldigt små utrymmen för hotellgästerna att sova i.
Engelska är en tydlig styrka
Även om jag har intervjuat flera japaner som pratar väldigt bra engelska, kan jag ändå konstatera att det förvånansvärt ofta är svårt att föra samtal på engelska även med en hel del unga japaner. Eftersom jag var i Japan just för att göra intervjuer med människor som arbetar med konst och design i Tokyo blev språk en större utmaning än jag trott. (Jag talar nämligen inte japanska.) Eftersom Yui bodde i USA flera år under sin uppväxt pratar hon däremot utmärkt engelska, faktiskt så väl att jag först tog för givet att engelska var hennes förstaspråk. Hon beskriver det faktum att hon behärskar engelska väl har betytt en hel del för henne i Tokyo, exempelvis har det gjort att hon har haft en mycket kontakt med många utländska konstnärer när de besökt Tokyo.
Kvinnornas ställning i arbetslivet i Japan
När jag talat med japanska kvinnor är et tydligt att en bättre jämlikhet i arbetslivet är något många av vem skulle vilja ha. Att Japan på den punkten är så gammaldags, trots att landet på väldigt många andra sätt är modernt är trots allt paradoxalt.
Lyxmärkenas engagemang för konsten
Att lyxmärken tar till intressanta grepp för att få uppmärksamhet i en metropol som Tokyo är egentligen logiskt. Det är trots allt en stor marknad för de exklusivaste klädmärkena. Yui berättar att lyxmärken som exempelvis Gucci och Hermès engagerar sig i konsten i Tokyo. Även jeansmärket Diesel gör det. Helt klart är det något spännande och annorlunda mot svenska förhållanden och något jag upplever som mycket positivt för konsten i Tokyo.
Text: Lars Carlén